Het nieuwe Network Manager Operations Centre (NMOC) van EUROCONTROL is operationeel! De operatoren beheren actief en vlot de 11 miljoen vluchten die dit jaar in heel Europa worden verwacht. Dit gebeurt op 121 ergonomische werkstations, achter honderden schermen die zijn uitgerust met touch panels en state-of-the-art software.
FlexScan referentie
EUROCONTROL
Ruim 300 EIZO-monitoren geïnstalleerd in het nieuwe Network Manager Operations Centre in België
Essentiële kenmerken
- Uitgebreid en complex, maar gebruiksvriendelijke oplossingen waarbij de eindgebruiker centraal staat
- Geavanceerde flexibiliteit, klaar voor de toekomst
- Focus op ergonomie in een 24/7 omgeving, inclusief kennismakingstraining voor personeel
- Hoogste veiligheidsnormen zowel in softwaresystemen als in constructie en indeling
“De implementatie van de apparatuur in het nieuwe gebouw verliep zeer soepel dankzij de goede coördinatie tussen alle betrokken spelers, waaronder het EUROCONTROL-team, de aannemers, Whitemilk en de technologieleveranciers. We zijn zeer tevreden,” zegt Matthis Birenheide, Head of Operations Support bij EUROCONTROL, die het project in december 2020 op zijn bureau had liggen.
NMOC, front-end ondersteuning, trainingsruimte, kantoorruimte
Naast het NMOC (Network Manager Operations Centre) verhuisde ook de IT front-end support, de IT-dienst die het operationeel centrum ondersteunt. Er werd een trainingsruimte met twaalf werkstations en een docentendesk toegevoegd, die identiek aan de hoofdruimte is ingericht. Op de eerste verdieping bevinden zich verschillende kantoren voor managers en directeuren. En voor de technologieliefhebbers: de racks en kabels in de kelder zijn indrukwekkend. “De pitch in maart 2022 markeerde het begin van een project waarin EUROCONTROL haar volledige vertrouwen in ons stelde,” zegt Jan De Keyser, Managing Director bij Whitemilk.
In de tussentijd was de grootste uitdaging voor Matthis Birenheide om uit te vinden hoe hij de lopende activiteiten kon ondersteunen en zich tegelijkertijd kon voorbereiden op de toekomst. "De omschakeling was enorm, vooral voor de front-end ondersteuning. Maar het mooie was dat ze er vanaf het begin heel open voor stonden. Uit ons onderzoek bleek dat we streefden naar een concept met één console, dus we wilden weten hoeveel schermen ze nodig hadden. Op dat moment: veel! Ze waren gewend te werken met twee rijen van ongeveer dertig schermen. Zo had het zich in de loop der jaren ontwikkeld. Maar met het nieuwe concept was dat geen optie. Het team heeft er nooit een punt van gemaakt en was meteen bereid om hun manier van werken te herzien." Voor de schermen op de bureaus koos EUROCONTROL opnieuw voor EIZO, al jaren de standaardmonitoren in de kantoren.
Maximale flexibiliteit
Het ultramoderne gebouw zou een ultramodern controlecentrum huisvesten. Uitgerust met 121 ergonomische bureaus, meer dan 300 schermen, 6 grote LED walls, een UniSee Wall, OpSpace, TransForm N, touch panels en nog veel meer. Voor deze kritieke Europese infrastructuur waren redundantie voor hoge beschikbaarheid, beveiliging op het hoogste niveau (van ramen tot strenge toegangscontrole en beschikbaarheid van middelen voor verschillende afdelingen) en maximale flexibiliteit de belangrijkste aspecten. Flexibiliteit op alle denkbare manieren, van de bronnen die worden weergegeven op de videowalls tot de werkstations van de operators. Of flexibiliteit in termen van schaalbaarheid: als het aantal vluchten blijft toenemen (tot 16 miljoen per jaar in 2050) en de gegevensuitwisseling nog omvangrijker wordt, wil EUROCONTROL goed uitgerust zijn.
Een van de uitdagingen die EIZO met zijn monitoren oploste, was de toegang tot alle toepassingen op elk werkstation en het eenvoudig schakelen. “Vroeger had elk werkstation zijn eigen computer, speciaal uitgerust voor bepaalde functies en verbonden met ons datacenter. Nu wilden we een opgeruimde Ops Room, zonder grote computers en met alle flexibiliteit,” legt Matthis Birenheide uit. “In principe kun je elke taak uitvoeren vanaf elke console. Dat heeft ons naar het concept van één console geleid: Alle werkstations zijn hetzelfde, met precies hetzelfde aantal schermen.” Front-end operators in een controlekamer worden normaal gesproken gebombardeerd met een enorme hoeveelheid informatie. “Met onze systemen kunnen ze zelf de vorm en grootte van de weergegeven informatie bepalen. Met dezelfde muis kunnen ze met verschillende bronnen communiceren of iets van een groot scherm naar een klein scherm slepen,” zegt Jonas Standaert, die de OpSpace-oplossing uitlegt.
"Voor front-end ondersteuning is een grote TFT-wand gecombineerd met twee 42-inch beeldschermen per console voor interactief werk. De NMOC-operators hebben drie 31,5 inch beeldschermen bij hun consoles. Deze compleet nieuwe oplossing katapulteert ons naar de 21e eeuw voor front-end ondersteuning."
Matthis Birenheide
Head of Operations Support bij EUROCONTROL
Ergonomie
Het was duidelijk dat de apparatuur in het voormalige operatiecentrum niet meer ideaal was. In de loop van 25 jaar was er nieuwe apparatuur toegevoegd zonder voldoende rekening te houden met ergonomie. "Ergonomie wordt vaak onderschat in een 24/7 omgeving. Mensen werken in een stressvolle omgeving, maar met verschillende werklasten. Het ene moment moeten ze aandachtig en intensief werken, terwijl het op een ander moment veel rustiger en meer ontspannen is. Met al deze facetten moet rekening worden gehouden bij het creëren van de juiste zichtlijnen en doorgangen en om ervoor te zorgen dat mensen comfortabel aan hun bureau kunnen zitten. Rug-, schouder- en nekklachten komen helaas vaak voor in dit soort omgevingen," merkt Steve Beeckmans op. Het werd een zoektocht naar het best mogelijke compromis tussen functionele en ergonomische eisen. De EIZO-monitoren zijn perfect geschikt voor 24/7-omgevingen en bieden een lange levensduur en de technologie om vermoeidheid van de ogen te voorkomen. Naast de technische aspecten bieden de monitoren een zeer duurzame en energiebesparende oplossing, en dit was zeker een belangrijk thema in de aanpak van EUROCONTROL voor het nieuwe Network Manager Operations Centre.
De samenwerking
De werkelijke installatietijd was ongeveer 2,5 maand. Dat is vrij opmerkelijk voor deze omvang en complexiteit. Van 30 tot 31 oktober 2023 was er een naadloze overgang voor het operationele team. We zijn klaar voor de volgende stappen in de komende jaren, klaar om klantgerichte diensten te leveren aan de operationele belanghebbenden. “Ja, absoluut. We zijn nu klaar voor de toekomst,” zegt Matthis Birenheide.
Foto's en tekst met dank aan Whitemilk.